WORLD OF SMOG- RISE OF MOLOCHDESKOVÁ HRA
s laskavým svolením Tomáše Volného
převzato ze stránky Tomovo herní okénko
25.4.2022
převzato ze stránky Tomovo herní okénko
JAZYK HRY: anglický
POČET HRÁČŮ: 2-5
DOPORUČENÝ VĚK: od 14 let
HERNÍ DOBA: 90 min
VYDAVATELÉ: CMON Limited, Guillotine Games
AUTOŘI: David Rakoto, Christophe Madura
ROK VYDÁNÍ: 2017
Semikooperativni hra z alternativní viktoriánské Anglie s přídavkem steampunku. Jeden hráč hraje za zločineckou organizaci zvanou Moloch, ostatní za gentlemany z Unicorn clubu, kteří se snaží zastavit jeho zločinecké plány. Ve hře jsou scénáře, které lze hrát samostatně, ale mnohem lepší je hrát celou kampaň, kde na sebe příběhy navazují a spějí k finálnímu rozhodujícímu souboji. A vítěz bere vše.
Hra je navržena pro 2-5 hráčů, jeden vždy hraje za zločineckou organizaci (hráč je nazýván Nemesis) a ostatní za 4 gentlemany. Hra je nastavená tak, že vždy musí být ve hře 4 postavy, kdyžtak jeden hráč hraje za více postav.
Hra je celá v angličtině, potřebujete, aby anglicky uměl hráč za Nemesis. Gentlemani mají všechny karty otevřené, takže se dá zeptat.
CO NAJDETE V KRABICI?
Krabice je plná miniatur, jak už jsme u her od Cmon zvyklí, a taky plná dalších komponentů, takže, aby se tam po vyloupání vše vešlo, musíte pečlivě skládat. V základní krabici najdete 6 gentlemanů (jak jsou tady nazvaní kladní hrdinové bez ohledu na pohlaví), nějaké jejich pomocníky a pak hromadu figurek pro Nemesis. V duchu kampaně jsou tady 2 skupiny - zombie a klauni, které doplňují různí agenti. Na fotkách uvidíte vše namalované, což je moje práce, originální figurky jsou z barevného plastu.
Herní plán je modulární, je zde 6 velkých oboustranných čtverců, některé z nich slouží jako podklad a na ně se pak pokládají jednotlivé stavby. V balíčku karet najdete různé předměty - od běžných po mocné artefakty, různá vylepšení pro obě strany, karty se zraněním, karty chaosu a moci pro Nemesis, karty rolí a jednotlivých profesí gentlemanů, aktivační karty. Ještě je tady deska pro určení pořadí ve hře, deska pro hráče za Nemesis a deska pro mezihru mezi jednotlivými misemi kampaně. No a pak je tady hromada žetonů zranění a Etheru, nějaké žetony na různé ukazatele, pravidla a kniha scénářů. V knize scénářů je celý příběh včetně popisu všech postav a pak kampaň o 6 kapitolách.
JAK SE TO HRAJE
Hra se hraje na kola. Obě strany se střídají vždy po aktivaci jedné postavy nebo skupiny malých figurek. Na aktivační desku nejprve položí skrytě karty svých jednotek Moloch a pak Gentlemani. Postupně se vždy otočí jedna karta a určená postava nebo jednotka hraje celý svůj tah. Začínají Gentlemani a pak se obě strany střídají. Agenti i Gentlemani mají možnost ve svém tahu provést 2 akce, jejich pomocníci vždy jen jednu.
Základní akce je Agility, což v sobě schovává pohyb, otevření dveří či proskočení oknem a předávání předmětů.
Další je útok, který se řeší hodem kostkami. Můžete útočit na blízko na sousední pole, nebo, pokud máte střelnou zbraň, i střílet na dálku. Útočník hodí podle vlastností a předmětů na útok a cíl na obranu. Od zásahu odečtete štíty a vyjde vám výsledný útok. Většina pomocníků a přisluhovačů má 1 život a po zásahu je odstraňujete z desky, Agenti jsou výrazně tužší (přes 10 životů) a Gentlemani, ti jsou příliš drsní na to, aby je bylo možné zabít, ti jsou pouze sraženi k zemi. U Gentlemanů je ještě počet životů rozdělen na dvě části, když klesne pod první, je zraněn a vezme si nějakou kartu postihu. Pak jsou zde speciální akce, které mají jednotlivé postavy přímo na sobě. Gentlemani mají ještě dvě své akce - léčení sebe a oživení knockoutovaného kolegy.
A do toho všeho vstupuje Ether - magická ingredience, která dělá hru zajímavou. Gentlemani mají spoustu vylepšení a schopností, za které platí právě touto magickou esencí. Jde například o lepší a silnější útoky, možnosti dalších akcí, speciální akce, ale vše má svou cenu a veškerý Ether, který použijí jde do zásoby Nemesis (ten nemá naopak možnost ho získat jinak). A Nemesis má dost možností, jak s Etherem nakládat. Může si za něj kupovat Chaos karty, kterými Gentlemanům dále zatápí, nebo aktivovat další power karty, které mu dávají různé možnosti, například vyvolávat další a další vlnu přisluhovačů nebo jejich aktivace navíc. Prostě, tohle je hodně zajímavý prvek, se kterým musíte kalkulovat.
A JAK VYPADAJÍ SCÉNÁŘE?
Každý má příběh, kterým vás vtáhne do děje, je zde mapa se základním rozmístěním, různá speciální pravidla a podmínky vítězství pro obě strany. Ty navazují na příběh hry. Často je zde i uvedeno, jak se bude pokračovat v dalším scénáři, například, když jedna strana zabije určité postavy, tak v dalším scénáři nenastoupí nebo budou oslabeny.
Po dohrání scénáře, pokud hrajete hru jako kampaň, se Gentlemani vydávají do krámků v Londýně, aby se připravili na další hru. Mohou si kupovat předměty, artefakty, učit se dovednosti nebo získat nové vlastnosti. A opět, za všechno se platí, takže podle toho, co udělají, získává Nemesis body síly, za které se může do dalšího scénáře vylepšovat i on.
MOJE DOJMY
Proč se mi tahle hra líbí? Je toho několik. Mám rád steampunk a vizuál hry je přesně v tom duchu. Takže to byl první impuls, proč jsem to na KS podpořil. Všechno se nese ve stejném duchu, vizuál i zbraně (parní pneumatická paže), hrdinové jsou různí, třeba i vlkodlak, taková steampunková Liga výjimečných.
Mám zahrané 2 scénáře ze základní krabice několikrát, kompletně kampaň z rozšíření se Sherlockem Holmesem a kampaň z rozšíření Dragon. Každý scénář byl úplně jiný jednou, v každém jsou jiné cíle pro obě skupiny. Někdy jsou cíle na sobě nezávislé, někdy se budete přetahovat o unesené lordy. Tohle je hodně super, žádné pouze bezduché vybíjení, musíte u každého scénáře přemýšlet jak na to, a to obě strany. Pokud hrajte kampaň, pak dílčí vítězství vám přináší výhody do dalších misí, ale záleží na té poslední - vítěz bere vše. Samozřejmě můžete hrát pouze jednotlivé scénáře jako One shot.
Nápad s Etherem, Nemesis ho moc chce, Gentlemani mu ho dávat nechtějí, prostě to musíte nějak vybalancovat.
Ve hře je sice dost náhody, ale jednotlivé scénáře musíte za obě strany promýšlet a taktizovat. Na druhou stranu ano, mohou vám to podělat kostky. Záleží hodně i na partě, jak si hru užijete.
úvodní info převzato z https://www.zatrolene-hry.cz/